Телефонне шахрайство – це вид шахрайства, коли шахрай телефонує і переконує жертву повідомити особисту, фінансову чи конфіденційну інформацію або переказати гроші.

Що потрібно шахраю?

  • Реквізити платіжної картки
  • Паролі, коди банків та мобільних операторів
  • Кодові слова
  • Зняти ліміти з картки жертви
  • Або переконати жертву здійснити переказ коштів на свою користь.


Шахрай може назватися будь-ким!

  • Працівником банку
  • Працівником НБУ, Пенсійного фонду, Фіскальної служби
  • Працівником поліції
  • Працівником комунальних служб
  • Працівником мобільного оператора
  • Покупцем вашого товару тощо.

Що робити?

Припинити розмову, якщо...

  • запитують термін дії картки, тризначний номер на звороті картки, паролі, коди банків та мобільних операторів;
  • обіцяють легкі гроші (несподіваний виграш);
  • керують в телефонній розмові вашими діями (направляють до терміналу чи банкомату);
  • просять сфотографувати та переслати/надати фото платіжної картки;
  • лякають, що ваша картка заблокована, а злочинці зламали рахунок;
  • просять перейти за посиланням та зазначити всі персональні дані та реквізити платіжної картки.

Випадково повідомили шахраю реквізити картки та паролі?

  • Негайно заблокуйте картку (Телефонуйте на гарячу лінію банку, вказану на звороті картки або через інтернет-банкінг)
  • Зверніться до Кіберполіції онлайн (за посиланням ticket.cyberpolice.gov.ua)

Три типових сценарії телефонного шахрайства:
Сценарій "Ваша картка заблокована"

Шахрай маскується під працівника банку і просить надати інформацію: реквізити картки, одноразові паролі. Також під час розмови шахрай може переконувати здійснити перерахунок коштів, зняти ліміт по картці.
Пам’ятайте, працівники банку ніколи не телефонують, щоб дізнатись зазначену інформацію.
Є сумніви шахрай чи працівник?
Передзвоніть на офіційний номер телефону банку, який зазначеній на картці.


Сценарій "Мамо, я в поліції або у лікарні"
Вночі телефонує нібито представник правоохоронних органів і повідомляє, що Ваш родич в поліції за бійку, ДТП, крадіжку тощо. Щоб його визволити вам необхідно сплатити кошти (перерахувати грошову компенсацію постраждалому/слідчому/лікарю чи судді тощо). Для переконливості шахрай передає слухавку нібито родичеві, який жалібним голосом пояснює, що сталася біда.
Перед тим, як віддавати, сплачувати чи переказувати кошти, зателефонуйте своєму родичу та запитайте, як у нього справи.

Сценарій "Ви виграли автомобіль, квартиру, мільйон тощо"
Жертві надходить SMS-повідомлення щодо виграшу, більше деталей на сайті або за телефоном.
Особа, передзвонює за вказаним номером, де їй пояснюють, щоб отримати свій приз, необхідно сплатити податок у розмірі 1% від його вартості. Для переконливості шахраї можуть створити сайт, на якому є вся інформація щодо "акції" та відгуки попередніх переможців.
Пам’ятайте! Податки не перераховує отримувач виграшу (вони утримуються з суми виграшу через її зменшення на суму податків)

Фінансовий номер
Фінансовий номер телефону – це номер, який прив’язаний до банківських рахунків.
На цей номер надходять:

  • коди підтвердження операцій,
  • паролі від банків,
  • інформація про баланс коштів на рахунках.

Фінансовий номер потрібен для:
використання послуги інтернет-банкінгу та для віддаленої ідентифікації клієнта під час звернення в банк.

Як шахраї можуть скористатися фінансовим номером телефону?
Викрасти гроші з рахунків, придбати товари у звичайному магазині, на інтернет-сайтах або ж взяти онлайн-кредити!

Як шахраю це вдається?
Шахрай відновлює SIM-картку, як "втрачену" без відома власника:

  • надає мобільному оператору інформацію про історію останніх дзвінків (шахраю достатньо подзвонити жертві, змусити її передзвонити; шахрай поповнює рахунок жертви; з історією дзвінків, відновлює SIM-картку);
  • через особистий кабінет мобільного оператора (шахрай самостійно реєструється та виманює у жертви SMS-код оператора).

Що робити?

  • Перейти на контракт з мобільним оператором
  • Не розголошувати свій фінансовий номер телефону
  • Відключити послугу віддаленої заміни SIM-карти у свого мобільного оператора
  • Встановити PIN-код на SIM-карту зі складним 8-значним паролем та пароль блокування телефону
  • Зареєструватися в онлайн-кабінеті мобільного оператора.


Тримати в секреті

  • логін на пароль до онлайн-кабінету мобільного оператора,
  • SMS-коди операторів,
  • PUK-код та серійний номер SIM-картки.

Бути пильними
якщо вам телефонують з незнайомих номерів та ще і поповнюють рахунок.

Якщо таке сталося:
телефонуйте в банк, заблокуйте свої картки і обліковий запис інтернет-банкінгу,
повідомте свого мобільного оператора.

Джерело: https://bank.gov.ua/promo/stopfraud/#section-7


Ви можете поділитись цікавою статтею з друзями в соціальних мережах: